Jako trzeci w Galerii Kwarantanna podczas jej pierwszego letniego sezonu zaprezentował się Michał Grocholski. Cykl „Nauka kwarantanny” powstał podczas okresu izolacji i przymusowego zamknięcia w czasie pandemii. Zdjęcia do tego zestawu były robione wspólnie przez Michała i jego 4,5 letnią córkę. Fotografie nie są podpisane, aby nie było wiadomo czy wykonało je dziecko, czy dorosły, który pół życia spędził z aparatem.
„Nauka kwarantanny”
Czy można nauczyć się odosobnienia? Czy bycie dziś osobno jest w ogóle możliwe? Dla dorosłego to bardzo trudne, mimo że jesteśmy bardziej w online niż w realu. Ten okres dla nas to była nauka, tego jak na nowo przeżywać wolniej każdy dzień, poszukiwania miejsc, gdzie nikogo nie spotkamy, zachwytu nad prostotą codzienności, obserwowaniu natury i byciu z najbliższymi. Tak przeżywaliśmy to my, dorośli.
Czy małe dziecko, które codziennie otrzymuje tysiące nowych informacji odczuje jakiś dysonans gdy świat nagle zwolnił. Czy młody umysł potrafi w ogóle działać wolniej? Czy cała energia zostanie skierowana w nową stronę i nagle ciekawe stanie się coś zwyczajnego?
Czy po tym okresie dorosły zacznie widzieć miejsca i rzeczy które wcześniej nie dostrzegał? Czy przez to przymusowe zwolnienie tempa, spadnie tez szybkość naszej reakcji na świat więc zaczniemy mu się bardziej przyglądać?
Fotografia wydaje się idealnym medium aby pokazać to na co zwracamy uwagę.
– Co fotografujesz?
Fotografujący: – To
– Po co?
Fotografujący: – Bo mi się podoba
– To pokaż to co ci się spodobało
W taki sposób może odpowiedzieć na pytanie zarówno ktoś, kto połowę życia wykonuje zdjęcia, jak i czterolatka która uczy się trzymać aparat. Czy w fotografii, w dużej mierze nie chodzi właśnie o to aby pokazać to co nas zachwyciło.
Tym samym wszyscy członkowie Fundacji 2.8 mieli przyjemność pokazania swoich prac w Galerii Kwarantanna